woensdag 31 oktober 2012

Ondernemer met een writer's block? Neem een goede aanloop

Als je als ondernemer besluit om je eigen boek te gaan schrijven, ben je vol vuur en enthousiasme om eraan te beginnen. Je bruist van de ideeën, je popelt om de wereld ermee te bestormen, je blokt tijd in je agenda onder het kopje 'boek schrijven' en dan ... dan niets.

Zittend voor je laptop blijkt het verrekte moeilijk om de juiste woorden te vinden. Writer's block, en je bent nog niet eens begonnen! Hoe kom je hier ooit doorheen? Hoe hebben anderen ooit een heel boek geschreven, vraag je je na herhaalde pogingen vertwijfeld af. Die moeten dan wel veel creatiever, getalenteerder, of gedisciplineerder zijn dan jij, besluit je, en je laat het plan alweer bijna varen.

Dat is jammer, en onnodig.

Want het probleem is niet dat je niet weet hoe je moet beginnen (of dat je geen talent of discipline zou hebben) - maar dat je het echte begin hebt overgeslagen. Je bent als een hoogspringer die zich pal onder de lat staat af te vragen hoe hij daar ooit overheen komt. Wat je nodig hebt, is een goede aanloop.

Je moet rennen, voor je kunt springen. De meesten van ons (ikzelf helaas in elk geval ook niet) kunnen niet voor een blanco scherm gaan zitten en op magische wijze een grijpend en meeslepend boek uit onze druk tikkende vingertoppen laten stromen. Je moet meters en snelheid maken, voor je over die mooie hoge lat kunt zweven.

Een aanloop neem je door precies te weten wat je wilt bereiken met je boek, voordat je gaat schrijven. Beslis wat je wilt gaan zeggen tegen wie, en waarom. "Dat spreekt toch vanzelf," werpen ondernemers vaak tegen, "ik ben ondernemer, ik ga mijn kennis en visie delen."

Natuurlijk, als ondernemer heb je het voordeel dat je al een duidelijke focus hebt. En toch zul je bijna altijd nóg gerichter moeten kiezen.
Wat is jouw belangrijkste doel, wat wil je met je boek veranderen in de wereld?
Wie wil je aanspreken? Als je bijvoorbeeld loopbaancoach bent, schrijf je dan je boek voor werknemers, voor hun leidinggevenden, of voor beleidsmakers?
Welke boodschap past bij jouw doel en jouw lezers? Wat neem je wel op in je verhaal, en wat niet?
Welke stijl kies je, welke opbouw van je boek?

Doe het voorwerk. Maak de meters. En ren.




Geen opmerkingen: