vrijdag 25 mei 2012

De favoriete boeken van Manoli Martin-Camuñas Romero


Vandaag de allereerste aflevering van een nieuwe rubriek bij Boekenbusiness: de favoriete boeken van... En ik ben er superblij mee dat onderneemster Manoli Martin van Female Branding Company ja zei toen ik haar vroeg om de kick-off te doen.
Haar mooie serie 'Female brands in the SPOTlights' was voor mij een van de inspiratiebronnen om op mijn eigen blog mensen te vragen naar hun favoriete boeken.

Manoli over haar keuze: "Als FemaleBrand strategist adviseer, coach, prikkel en inspireer ik de zakenvrouw met haar onderneming en binnen organisaties om zich te profileren als een ‘merk’ dat mensen inspireert en zich onderscheidt vanuit unieke identiteit, leiderschap, verbinding en passie. Ik heb té veel boeken die ik hier zou willen neerzetten. Ik heb gekozen om boeken met jullie te delen die impact hebben gehad in mijn leven en/of mijn bedrijf."


1. Alice in Wonderland is een (kinder)boek uit 1865 van Lewis Carroll. Als kind ‘vrat’ ik boeken. Dit boek boeide mij zo omdat ik me in Alice herkende en in het feit dat er geen onmogelijkheden voor mij bestonden. (Stiekem zie ik nog steeds louter mogelijkheden.) Ik droomde hoe het zou zijn om ook in wonderland te leven. Alle gekke woordspelingen begreep ik destijds maar ten dele en als volwassene zie ik pas hoe geniaal dit boek is. Ik gebruik 'Alice’ nog steeds als metafoor bij mijn klanten en bij mijn kinderen als ze in onmogelijkheden denken.


2. The 7 Habits of Highly Effective People, Stephen R. Covey. Een managementboek dat door velen al gelezen is. Ruim acht jaar geleden ben ik gestart om de zeven ‘gewoonten’ in praktijk te brengen, waardoor ik inzicht heb gekregen in wat voor mij belangrijk is in mijn leven en ik dit als kompas gebruik in alles wat ik doe. Dit boek was het duwtje in mijn rug om daadwerkelijk mijn bedrijf op te zetten.



3. Winter in Madrid, van C.J. Sansom. Dit is een boek over de Spaanse burgeroorlog in Madrid. Het speelt zich af in de wijken waar mijn ouders vandaan komen en beschrijft ook hun geschiedenis en daarmee de mijne. Omdat ik een andere familiegeschiedenis heb dan Nederlanders, kreeg ik op school weliswaar les over de Nederlandse oorlogsgeschiedenis, maar wist ik van de Spaanse niet zoveel. Nu begrijp ik (na het lezen van nog veel meer boeken) ook beter mijn familiegeschiedenis en mijzelf.


4. Parnassia, van Josha Zwaan. Ook dit boek speelt zich af in de oorlog, maar dan in de Tweede Wereldoorlog in Nederland. Ik heb me verdiept in welke impact oorlogsverleden op generaties kan hebben. Dit boek beschrijft hoe je de oorlog generaties lang kunt doorgeven en de impact ervan op de volgende generatie. Ook ik ben de tweede generatie van een burgeroorlog. Het mooie is dat ik hierdoor ‘oneigelijke’ taken van mijn klanten herken en hen erop kan attenderen en begeleiden, waardoor ze weer hun ‘eigen’ taak en autonomie kunnen nemen en daardoor een stuk krachtiger worden.


5. De essentie van vrouwelijk leiderschap, Karin Jironet. Een prachtig boek, dat aan de hand van Dante's ontwikkelingsreis, die hij beschrijft in de ‘Goddelijke Komedie’, de spanningen toont die er bij leiders leven en de oorzaken ervan. Een eye-opener voor velen van mijn klanten en herkenbaar.
6. De Maskermaker van Wibe Veenbaas e.a. Dit boek geeft inzicht in karakterstructuren. Dit boek en de opleiding die ik bij Phoenix opleidingen volg, zorgen ervoor dat ik mijn klanten daadwerkelijk buiten hun comfortzone laat bewegen en er duurzame verandering plaats vindt. Ook mij heeft het meer inzicht gegeven in mijzelf.


7. Theorie U, C. Otto Schramer. Leiderschap met open geest, open hart en open wil; een visie die ik van harte deel. Het boek gaat over persoonlijk leiderschap en dat is voor mij de start van welk ander soort van leiderschap dan ook. De kernvraag, hoe kan ik als mens een eigen bijdrage leveren aan de maatschappij, die tevens aansluit bij wat de omgeving echt nodig heeft, is een uitgangspunt waar ik mijn Female Branding concept op heb gebaseerd en het hoogste potentieel haal uit de zakenvrouwen en zij het verschil maken voor de ander.

Geen opmerkingen: